Hoe blijf je nu fit als zwangere?

Sporten in coronatijd, wij geven je tips

Lekker blijven sporten zodat je fit de bevalling ingaat, is nu wat lastiger dan normaal. Met sportscholen die overal dicht zijn vergt sporten in coronatijd sowieso al veel discipline. En als je dan ook nog heel erg moe bent, of niet weet wat je als zwangere wel of niet verantwoord kunt doen, wordt het helemaal een uitdaging om fit te blijven. Toch kan het, en wij geven je daar wat tips voor.

Vertel me meer

Waarom sporten tijdens de zwangerschap?

Fit zijn en blijven tijdens je zwangerschap is om veel redenen belangrijk. Hoe fitter je bent, hoe sterker je de bevalling ingaat bijvoorbeeld. Maar ook zorgt het ervoor dat je niet overmatig aankomt tijdens de zwangerschap. En bij regelmatig sporten is de kans op een spoedig herstel na de bevalling veel groter. Maar vooral; door sporten voelen de meesten zich een stuk beter, of je nu zwanger bent of niet. En sportte je al veel hiervoor? Dan is het alleen maar goed als je ook deze 9 maanden blijft sporten.

Kickboksen? Marathon? Of toch ietsje minder?

Liep jij eerder nog een marathon? Liftte je met gemak vele kilo’s of ramde je alle stress van je af met kickboksen? Hoe sportief je ook bent, ga er toch maar vanuit dat het sporten de komende tijd ietsje anders zal zijn. Je lichaam verandert, wordt minder belastbaar en je zal je buik moeten beschermen. Zo kun je in plaats van sparren met kickboksen beter een zaktraining doen. En train je met gewichten, doe dan wat meer herhalingen met minder gewicht. Liep je altijd al hard, ga daar dan gerust mee door zolang het goed voelt maar overdrijf het niet. Je voelt zelf vaak wel goed aan tot hoever je kunt gaan.

Hoe blijf je nu fit als zwangere?

Zoooo moe, en dan nog sporten?!?

Een zwangerschap vergt veel van je lichaam. Het kan dus goed zijn, dat je gewoon alleen maar moe bent. En dat je er niet aan moet denken om ook nog eens je in het zweet te werken met allemaal fitte moms-to-be. Je bent al blij als je halverwege de dag je ogen nog open hebt! Ben jij zo moe door je zwangerschap? Maak je dan niet druk dat je ook nog moet sporten. Het moet niet, je lichaam is erop gemaakt om te kunnen baren. Als het dus niet gaat, dan gaat het gewoon niet. Die bevalling red je dan ook wel.

Sportschool dicht

Of je nu wel of niet al sportief was, als je er de energie voor hebt is sporten tijdens je zwangerschap een echte aanrader. Maar hoe je dat nu kunt doen, daar krijgen we veel vragen over. Sporten in deze coronatijd heeft immers meer beperkingen dan alleen je zwangere lichaam. De sportscholen zijn dicht en groepen die buiten willen sporten zijn niet, of alleen onder strikte voorwaarden nog toegestaan. Toch is er nog genoeg wat je wel kunt doen.

Elke dag bewegen

Ons advies is om als het lukt regelmatig voldoende te bewegen. Dat kan een stuk wandelen zijn (goed voor je 10.000 stappen!), een eindje fietsen of zwemmen als dat bij jou in de buurt mogelijk is. Zwemmen is altijd een aanrader omdat het intensief is zonder dat je risico loopt op overbelasting of blessures. Iets wat zeker tijdens een zwangerschap belangrijk is. Dan zijn je botten en weefsels zachter van structuur waardoor je sneller een blessure oploopt. In het algemeen geldt: probeer elke dag een uur te bewegen en als het lukt, ook 1x per week een uur intensief te sporten.

Thuissporten voor zwangeren

Dat intensieve sporten kan nu goed met online trainingsprogramma’s om thuis te doen maar ook met een personal trainer. Zoals met Training for Mama’s die zowel online trainen als met personal training zwangeren begeleiden. Recent hebben we onze cliënten een gratis online workshop van Training for Mama’s aangeboden als kennismaking met thuissporten voor zwangeren. Want wij kunnen je veel adviseren en vertellen, maar je echt verantwoord laten zweten en je spieren aan het werk zetten, dat laten we liever aan die experts over!

“Tot hoeveel weken zwangerschap mag je nog planken?”

Die online workout was een groot succes die door veel cliënten is bijgewoond. Naast het sporten werden er ook veel vragen gesteld zoals welke buikspieren je wel of niet moet trainen, hoe je nu een effectieve cardio doet en tot hoeveel weken zwangerschap je nog kunt planken. Echte sportvragen die je het beste aan een trainer kunt stellen, en dan het liefst een met veel ervaring in het trainen van zwangeren. Met die experts werken wij samen om te zorgen dat de cliënten van onze praktijk toegang hebben tot goede zorg. Ook dus op gebieden die niet meteen medisch zijn, zoals sporten.

Workshops en aanbevelingen voor onze cliënten

Ben je een cliënt bij onze verloskundigenpraktijk dan hebben we naast de voorlichtingsavonden en workshops in onze eigen praktijk, of online, ook verschillende samenwerkingspartners in ons netwerk die we je aanbevelen en waar we zo nu en dan een workshop van regelen. Ook dus voor het sporten en bewegen tijdens de zwangerschap. Wil jij dat ook? Je kunt je altijd aanmelden bij onze praktijk.

Maak een afspraak

 

Let wel op: Natuurlijk is elk lijf anders en reageert iedereen ook anders op een zwangerschap. Het kan dus zijn dat jij wel wil sporten, maar dat het toch niet (meer) gaat. Luister dus altijd goed naar je lichaam en heb je klachten of vragen, kom dan naar ons.