LEEFSTIJL 2016-11-10T20:28:13+00:00

THE JOURNEY OF DISCOVERY

Zwangerschapsvragen

Leefstijl tijdens jouw zwangerschap

Gezond leven is belangrijk maar een gezonde leefstijl tijdens een zwangerschap is essentieel. Wat jij doet en laat, eet en laat staan kan bepalend zijn voor de gezondheid van jouw kindje. Natuurlijk vertellen we je daar alles over tijdens de consulten en beantwoorden we altijd al jouw vragen daarover graag. En wil je iets teruglezen, dan zetten we hier alvast een aantal belangrijke leefstijltips op een rij.

Voeding en supplementen

Door gezond en gevarieerd te eten krijgen zwangere vrouwen voldoende voedingsstoffen binnen. Het is dan ook zeker niet nodig om voor twee te eten. Wel is verstandig het om foliumzuur en vitamine D extra te slikken. Wij raden daarom aan om dagelijks zwangerschapsvitamines te nemen, zoals bijvoorbeeld Gravitamon of Davitamon. Dit bevat naast de noodzakelijke vitamines en mineralen ook ijzer en foliumzuur.

Voedingsmiddelen die je beter niet kunt nemen

Bepaalde voedingsmiddelen kun je tijdens jouw zwangerschap beter niet nemen zoals:

  • Lever en leverproducten; eet geen lever en beleg niet meer dan 1 boterham per dag met producten die gemaakt zijn van lever zoals paté, leverworst of Hausmacher. Lever bevat veel vitamine A wat zeer schadelijk voor de baby kan zijn.
  • Rauw vlees; eet geen rauw vlees zoals carpaccio of filet américain. Dit geeft een verhoogde kans op de toxoplasma waardoor je het risico op toxoplasmose loopt.
  • Zachte kazen; zachte kaassoorten van ongepasteuriseerde rauwe melk, rauwe melk dus, kunnen schadelijk zijn voor jouw ongeboren baby vanwege het risico op de listeriabesmetting.
  • Voorverpakte vis; vis zoals gerookte zalm en paling kunnen als ze voorverpakt zijn, een listeriabesmetting geven. Haal dit dus lekker vers bij de visboer, dan zou je het zelfs rauw kunnen eten. Sushi kun je ook eten tijdens de zwangerschap zolang het maar vers is.
  • Drop; drop bevat de stof glycyrrhizine die de bloeddruk kan verhogen. Drop tijdens de zwangerschap kan dus beter gemeden worden tenzij je een lage bloeddruk hebt, dan kun je best af en toe een dropje eten.
  • Teveel koffie; drink niet meer dan 4 koppen koffie per dag. De cafeïne is niet goed voor jouw baby.
  • En let op met verse producten en rauwkost; als je deze te lang bewaart heb je een verhoogd risico op de listeriabesmetting.

Alcohol en roken tijdens de zwangerschap

Het lijkt zo logisch maar het is zo belangrijk dat we het toch niet genoeg kunnen blijven benadrukken: alcohol en nicotine zijn uit den boze tijdens de zwangerschap. Roken is schadelijk voor de baby doordat de baby door de nicotine minder zuurstof krijgt. Meeroken is overigens net zo schadelijk. Alcohol heeft ook nadelige gevolgen; de baby drinkt mee via de uitwisseling in de placenta en al bij 2 glaasjes alcohol per dag kan een groeiachterstand ontstaan.

Drugs en medicijnen

Drugs is schadelijk, en zeker voor een ongeboren baby. Dat geldt voor elke vorm van drugs. Gebruik je drugs of heb je drugs gebruikt? Meld het ons dan zodat we je de juist zorg kunnen bieden. Medicijnen kunnen ook schadelijk zijn, maar soms zijn ze wel nodig. Geef daarom altijd aan bij jouw huisarts en apotheek dat je zwanger bent. En heb je vragen over medicijngebruik? Dan kun je natuurlijk ook altijd bij ons terecht.

Hygiëne tijdens de zwangerschap

De kattenbak verschonen kun je tijdens de zwangerschap maar beter door een ander laten doen. Hetzelfde geldt voor tuinieren. In de kattenbak of in de aarde kunnen door de uitwerpselen van katten bacteriën zitten die toxoplasmose veroorzaken. Moet of wil je toch die nieuwe plantjes in de aarde zetten, draag dan goede handschoenen. En zorg altijd dat je goed je handen wast en oplet met de hygiëne. Dit geldt vooral ook in de omgang met kleine kinderen. Zo verklein je het risico op een CMV -infectie.

Sporten en beweging tijdens de zwangerschap

We raden sporten en beweging tijdens de zwangerschap in principe altijd aan, maar luister wel goed naar jouw eigen lichaam. Stop als je buikpijn hebt of regelmatig harde buiken krijgt en respecteer de veranderende grenzen van jouw lichaam. Buikspieroefeningen, contactsporten en diepzeeduiken zijn sowieso af te raden tijdens de zwangerschap. Heb je toch fysiek last, bespreek dat dan met ons. Vaak kunnen specifieke zwangerschapsklachten die bijvoorbeeld veroorzaakt worden door het verweken van het kraakbeen en de banden, vermindert worden door therapie. Of volg een programma dat speciaal is ontwikkeld voor zwangeren of vrouwen die net bevallen zijn, zoals bij Mom in Balance.